PERPADUAN MASYARAKAT ASAS KEMAKMURAN NEGARA

1.0 PENGENALAN



Konsep perpaduan merupakan asas dalam menjadikan Malaysia sebagai sebuah negara yang teguh dan bersatu padu. Secara tidak langsung, perpaduan dapat menjamin keselamatan negara, kestabilanekonomi, politik dalam jangka masa panjang. Bagi memantapkan lagi perpaduan di kalangan rakyat pelbagai etnik dan kaum, kerajaan telah mewujudkan beberapa strategi melalui pendekatan ekonomi, politik dan pendidikan untuk mencapai matlamat-matlamat perpaduan.


Belajar dari rusuhan kaum pada 13 Mei 1969, kerajaan telah menjadikannya satu anjakan ke arah pemikiran semula dasar-dasar negara dan proses menyusun semula masyarakat dilakukan dengankomprehensif meliputi semua bidang iaitu ekonomi, sosial dan politik. Kerajaan telah melancarkan usaha-usaha tertentu dalam menangani halangan-halangan. Antaranya ialah usaha politik, ekonomi,sosial dan pendidikan. Langkah ini dijalankan secara serentak dan saling bertindan. Ia bertujuan merapatkan semula jurang antara kaum yang selama ini wujud dalam hubungan sosial mereka.

Negara Malaysia terdiri daripada pelbagai etnik kaum serta budaya yang menjadikannya sebagai sebuah negara yang unik di Asia Tenggara. kepelbagaian ini menjadi kekuatan yang mencorak negara masyarakat berbilang kaum di negara ini. Justeru itu tidak hairan jika Malaysia diangkat menjadi contoh sebuah masyarakat majmuk diseluruh dunia

Integrasi nasional merupakan satu konsep yang luas pengertiannya. Ia merupakan proses abstrak, satu penyatuan yang sebati dan berpanjangan. Integrasi merupakan satu proses bagi menyatupadukan pelbagai kelompok dalam masyarakat melalui satu identiti. Selepas peristiwa 13 Mei 1969, kerajaan mula menumpukan kepada usaha dan strategi ke arah mewujudkan integrasi nasional. Secara amnya, perpaduan dan integrasi nasional adalah matlamat asas bagi sebuah negara berbilang kaum seperti Malaysia

Matlamat pendidikan Negara adalah selaras dengan Falsafah Pendidikan Negara dalam memupuksemangat kewarganegaraan dan rasa bangga terhadap bangsa dan agama. Dasar yang dimainkan oleh pendidikan pula sangat penting dalam proses integrasi dan pembangunan sesebuah negara.Pelbagai dasar telah dilaksanakan sejak merdeka hingga ke hari untuk menyeragamkan sistem pendidikan. Jawatankuasa Barnes, Laporan Fenn-Wu,Ordinan Pelajaran 1952, Penyata Razak, PenyataRahman Talib, Dasar Pendidikan Kebangsaan dan lain-lain dasar berhubung isu pendidikan berperananuntuk memupuk perpaduan. Pendemokrasian Pendidikan yang diperkenalkan oleh KementerianPendidikan adalah untuk memastikan agar semua kaum atau etnik diberi perhatian dan peruntukan serta kemudahan yangsama dan adil dalam pendidikan.




2.0 KONSEP




3.0 CONTOH AMALAN






4.0 PERANAN AGENSI KERAJAAN


LATAR BELAKANG

Skim Rukun Tetangga telah diperkenalkan pada tahun 1975 berikutan dengan berkuatkuasanya Peraturan-Peraturan Perlu (Rukun Tetangga) 1975 di bawah Ordinan Darurat 1969. Skim ini telah dilancarkan oleh Tun Abdul Razak, Perdana Menteri pada 29 Ogos 1975 dalam Sektor Rukun Tetangga Kampung Kasipillay, Kuala Lumpur. Pada peringkat awalnya, Skim Rukun Tetangga ini berfungsi bagi
mengawal keselamatan kawasan kediaman. Skim ini merupakan suatu langkah yang membolehkan rakyat sendiri mengawal dan menjaga keselamatan kawasan kediaman mereka berikutan dengan beberapa kejadian yang mengancam keselamatan negara pada waktu itu. Dengan itu, tumpuan telah diberi kepada tugas rondaan yang diwajibkan kepada penduduk yang berumur di antara 18 hingga 55 tahun yang menetap dalam kawasan Sektor Rukun Tetangga. Mulai 1 Januari 1983, kerajaan telah menyusun semula Skim Rukun Tetangga berkonsepkan semangat kejiranan untuk memperkukuhkan perpaduan di kalangan komuniti setempat. Pelaksanaan skim ini dibuat mengikut 3 kategori iaitu Kawasan Rukun Tetangga, Sektor Pendaftaran, Sektor Keselamatan dan undangundang berkaitan Peraturan-Peraturan Perlu (Rukun Tetangga) 1975 telah pun dipinda bagi tujuan tersebut. Skim ini telah diperluaskan ke negeri Sabah 1985 dan ke negeri Sarawak pada tahun 1988.

Pada tahun 2001, Kerajaan telah memperkenalkan konsep pembangunan komuniti kepada Rukun Tetangga. Konsep ini bertujuan memperkasakan komuniti untuk berhadapan dengan cabaran dan perubahan gaya hidup semasa. Seiring dengan perubahan semasa, Model Transformasi Rukun Tetangga telah diperkenalkan pada tahun 2010. Model ini berpaksikan kepada lima (5) teras utama iaitu perpaduan, ekonomi, keselamatan, pendidikan dan kualiti hidup melalui pelaksanaan program dan aktiviti Rukun Tetangga

Berdasarkan keperluan semasa, Ordinan Darurat telah dimansuhkan pada tahun 2011. Satu undang-undang telah digubal dan dinamakan Akta Rukun Tetangga 2012 (Akta 751) berkuatkuasa pada 22 Jun
2012. Akta ini memperuntukkan kuasa kepada Jawatankuasa Kawasan Rukun Tetangga sebagai peneraju keharmonian, keselamatan dan perkhidmatan kepada komuniti. Pada 10 Mac 2020, Kementerian Perpaduan Negara telah ditubuhkan dan Jabatan Perpaduan Negara dan Integrasi Nasional (JPNIN) diletakkan sebagai salah satu agensi di bawah kementerian ini.


PERANAN
  • Menjalankan apa-apa aktiviti bagi meningkatkan dan mengukuhkan semangat kejiranan, perpaduan, muhibah, keharmonian, keselesaan, keamanan, kerjasama, keselamatan, kebajikan, kesihatan, kesejahteraan ekonomi dan kualiti hidup di kalangan anggota masyarakat.
  • Menerima maklumat mengenai, untuk memerhati dan menyiasat, semua isu mengenai konflik masyarakat di dalam kawasan dan melaporkan maklumat, pemerhatian dan penyiasatan itu kepada pengarah;
  • Mengambil apa-apa langkah yang perlu atau wajar untuk membolehkan pemastautin melindungi diri mereka terhadap apa-apa aktiviti jenayah atau bencana
  • Menyediakan pengantaraan dalam masyarakat bagi maksud pendamaian atau selainnya menyelesaikan apa-apa pertikaian atau perselisihan di kalangan anggota masyarakat.

PANDUAN PENGURUSAN DAN PENTADBIRAN




PENGENALAN 

The Malayan Information Agency ditubuhkan pada tahun 1910 oleh The Government of the Federated Malay States yang beroperasi di Malaya House, Trafalgar Square, London. Tujuan utama penubuhan agensi ini ialah menjalankan fungsi sebagai Trade Commissionership for Malaya untuk menarik minat dan menyediakan maklumat berkaitan perdagangan dan eksport Malaya. Agen Mr. V. A Lowinger, C.B.E dan Timbalan Agen, Mr. E. Jago mengetuai tiga ahli Advisory Board yang berpengalaman dan pernah menetap lama di Malaya.

Jabatan Penerangan merupakan nama yang diguna pakai pada tahun 1950 menggantikan Department of Public Relations selaras dengan fungsinya sebagai lidah rasmi kerajaan untuk menerangkan kepada rakyat mengenai falsafah, dasar, dan wawasan negara. Selaras dengan perkembangan terkini dunia tanpa sempadan tanggungjawab Jabatan semakin mencabar dalam mentransformasikan perkhidmatan agar Libat Urus (Engagement), Turun Padang (Outreach), Analitik Data Raya (Big Data Analytic) dan Pembujukan (Advocacy) dapat dilaksana menggunakan teknologi digital dan komunikasi bersemuka.

Jabatan diletakkan di bawah Kementerian Komunikasi dan Multimedia, Malaysia (KKMM) selepas Kementerian Penerangan, Komunikasi dan Kebudayaan (KPKK). Ibu Pejabat Jabatan Penerangan Malaysia beroperasi di Kompleks KKMM mulai tahun 2009 dan berkomunikasi seluruh negara melalui pejabat penerangan negeri dan daerah mendekati pelbagai lapisan masyarakat di peringkat akar umbi.


 

Bangunan Kompleks KKMM Yang Menempatkan Ibu Pejabat Jabatan Penerangan Malaysia.



PERANAN

• Meningkatkan kefahaman, sokongan, keyakinan dan penglibatan masyaraka terhadap dasar dan program Kerajaan ke arah pembinaan negara bangsa yang bermaklumat, progresif, berintegriti, sejahtera serta bersatu padu.


OBJEKTIF

1. Meningkatkan kesedaran dan kefahaman rakyat terhadap dasar, program dan inisiatif kerajaan.

2. Meningkatkan penerimaan, keyakinan, sokongan dan penglibatan rakyat dalam menjayakan dasar, program dan inisiatif kerajaan.

3. Membantu membina masyarakat yang terhubung, bersatu padu, berilmu dan berintegriti.

4. Membantu merealisasikan dasar, program dan inisatif kerajaan ke arah pembangunan negara yang progresif, dinamik dan makmur bersama.


FUNGSI

1. Memasar maklumat dasar-dasar negara untuk meningkatkan kefahaman dan sokongan rakyat kepada kerajaan semasa

2. Memperluas jaringan hubungan komunikasi menerusi pelbagai program komunikasi bersemuka.

3. Membangun kandungan digital yang kreatif dan inovatif mengenai dasar-dasar negara melalui platform media sosial

4. Menghasilkan dan menerbitkan bahan penerbitan dan bahan komunikasi visual mengenai dasar-dasar negara.

5. Memantau dan mengurus isu-isu semasa untuk meningkatkan lagi kecekapan perkhidmatan kerajaan kepada rakyat.

6. Menyediakan khidmat pengurusan kepada media dan perkhidmatan perundingan perhubungan awam kepada agensi kerajaan.

7. Mengurus khidmat sokongan bagi pengurusan dan pentadbiran meliputi sumber manusia, kewangan, pembangunan dan khidmat teknikal.


LAMAN WEB RASMI


HUBUNGI 

Aras 5,8-16 dan 18 , Kementerian
Komunikasi dan Digital, No. 4G9, Persiaran Perdana, Presint 4, 62100 Putrajaya.

Tel : 603-89113440
Faks : 603-89113466
E-mel : webmaster@inform.gov.my





LATAR BELAKANG

Jabatan Kebudayaan dan Kesenian Negara (JKKN) telah ditubuhkan secara rasminya pada 15 Mac 2005 melalui Waran Perjawatan Bil. S/20 bertarikh 22 Mac 2005. Bagaimanapun kewujudan JKKN sebenarnya bermula pada tahun 1953 lagi di mana pada masa itu ianya merupakan satu bahagian di bawah Kementerian Kebajikan Masyarakat yang dipanggil Bahagian Hal Ehwal Kebudayaan. Fungsi bahagian ini pada masa itu adalah menyelaras hal ehwal kebudayaan bagi mengisi kegiatan belia.

Pada tahun 1964, Bahagian Hal Ehwal Kebudayaan ini diletakkan di bawah Kementerian Penerangan dan Penyiaran. Pada tahun 1972 pula, ianya diletakkan di bawah Kementerian Kebudayaan, Belia dan Sukan (KBS) dengan gelaran bahagian bertukar menjadi Bahagian Kebudayaan.

Pada bulan Mei 1987, kerajaan menubuhkan Kementerian Pelancongan dan Kebudayaan iaitu hasil gabungan Bahagian Kebudayaan daripada Kementerian Kebudayaan, Belia dan Sukan dengan Pelancongan Malaysia, iaitu agensi di bawah Kementerian Perdagangan dan Perindustrian. Pada 22 Oktober 1990, Kementerian ini kemudiannya diberi nama Kementerian Kebudayaan, Kesenian dan Pelancongan sejajar dengan kepentingan peranan serta fungsinya pada masa itu.

Pembentukan Kabinet baru oleh YAB Perdana Menteri Malaysia pada 27 Mac 2004 telah meletakkan Bahagian Kebudayaan sebagai sebahagian daripada Kementerian Kebudayaan, Kesenian dan Warisan (KEKWA). Bermula pada tahun 2004 juga lah kertas cadangan penubuhan sebuah jabatan bagi kebudayaan telah diusahakan oleh Bahagian Kebudayaan untuk dipertimbangkan oleh pihak kerajaan.

Pada Mac tahun 2005, melalui Waran Perjawatan Bil. S/20, Bahagian Kebudayaan telah diluluskan untuk dinaik taraf menjadi Jabatan Kebudayaan dan Kesenian Negara (JKKN). Melalui Waran Perjawatan Bil. S40 yang bertarikh 1 Februari 2007 pula, pengwujudan satu lagi bahagian baru di JKKN iaitu Bahagian Perancangan, Penyelidikan dan Pembangunan bagi membolehkan JKKN berfungsi dengan lebih baik dalam urusan perancangan dan penyelidikan seni dan budaya.

Pada 18 Mac 2008, JKKN dipindah naungan dan diletakkan di bawah Kementerian Perpaduan, Kebudayaan Kesenian dan Warisan (KPKKW). Pada bulan April 2009, JKKN bernaung pula dibawah Kementerian Penerangan, Komunikasi dan Kebudayaan (KPKK). Selama empat tahun dibawah KPKK, pada 16 Mei 2013, JKKN berpindah lagi dan diletakkan semula di bawah Kementerian Pelancongan dan Kebudayaan sehingga sekarang

PERANAN

• Memantapkan usaha memulihara, mengekal, mengembang dan menyemarak seni budaya warisan bangsa.

• Menggemblengkan elemen seni budaya untuk meningkatkan kesejahteraan dan perpaduan bangsa.

• Menggalakkan penglibatan penggiat seni di dalam bidang ekonomi melalui aktiviti seni budaya.

• Menyokong pertumbuhan pelancongan negara melalui aktiviti seni dan budaya.


LAMAN WEB RASMI


HUBUNGI

Jabatan Kebudayaan dan Kesenian Negara (JKKN)
Kementerian Pelancongan, Seni dan Budaya Malaysia,
Aras 16, 18, 19, 26, 27, 30 dan 34
Lot 1001, Menara TH Perdana
Jalan Sultan Ismail
50250 Kuala Lumpur

Telefon : 03-26148200
Faks : 03-2697 0884 (Talian Pentadbiran)
Emel : info @ jkkn.gov.my





Visi, Misi dan Moto

Visi
Pemacu Perpaduan Negara Ke Arah Kemakmuran Bersama Menjelang 2030

Misi
Mempertingkat Dan Memperkukuh Kesepaduan Sosial Masyarakat Malaysia Melalui
Usaha Penyatupaduan Berteraskan Perlembagaan Persekutuan Dan Rukun Negara
Secara Inklusif

Moto
"BERSATU KITA MAJU"
.
Piagam Pelanggan
  • Mencapai sekurang-kurangnya skor 3.5 daripada skala 5 bagi Kajian Kepuasan Ibu BapaTerhadap Tabika Perpaduan yang dilaksanakan sekali setahun.
  • Memaklumkan keputusan permohonan penetapan KRT kepada JPNIN Negeri dalam tempoh 5 hari bekerja selepas Mesyuarat Jawatankuasa Penilaian Penetapan dan Pembatalan KRT.
  • Memaklumkan keputusan permohonan penubuhan SRS kepada JPNIN Negeri dalam tempoh 7hari bekerja dari tarikh penerimaan dokumen yang lengkap.
  • Mengagihkan geran tahunan kepada Rukun Tetangga dalam tempoh 30 hari selepas waran peruntukan disalurkan ke Pusat Tanggungjawab (PTJ).
  • Melatih Ahli Jawatankuasa Utama Rukun Tetangga dan Skim Rondaan Sukarela baharu dalam tahun semasa kecuali KRT/SRS yang diluluskan pada Oktober hingga Disember, pelaksanaan latihan boleh laksanakan pada tahun berikutnya.
  • Memastikan penyampaian kursus mendapat skor purata penilaian sekurang-kurangnya 3.75pada skala 1 daripada 5 dalam penilaian keberkesanan penyampaian.
  • Memberikan maklumbalas kepada pertanyaan/aduan dalam tempoh 7 hari bekerja.



PERANAN

• Mendidik masyarakat supaya cinta akan perpaduan.
• Memelihara, mengekal dan meningkatkan perhubungan kaum ke arah
perpaduan nasional.
• Mempromosikan persefahaman dan keharmonian antara agama.
• Menjalankan wacana perpaduan dan kajian perhubungan kaum.
• Melaksanakan langkah-langkah intervensi dalam mengurus hal ehwal
perpaduan negara dan integrasi nasional.
• Menyediakan syor kepada kerajaan dalam menyatakan pendirian negara
di peringkat antarabangsa.

Laman Web Rasmi


5.0 KEPENTINGAN AMALAN PERPADUAN DALAM MASYARAKAT MAJMUK

Rajah 1

1 Malaysia iaitu merupakan slogan yang telah diperkasakan oleh Perdana Menteri ke-6 iaitu Datuk Seri Najib Tun Abdul Razak telah membawa seribu erti kepada negara kita. Perpaduan antara kaum dan amalan bertolak ansur telah dapat mengukuhkan laungan slogan 1 Malaysia. Secara umumnya, kepentingan mengamalkan perpaduan dalam kalangan masyarakat majmuk dapat mewujudkan masyarakat yang harmoni. Keharmonian sesebuah negara semestinya akan disokong dengan kestabilan politik dan ini akan membuka ruang untuk masyarakat dan pemimpin bersatu tenaga dan idea bagi memajukan negara. Secara tidak langsung, negara luar akan tertarik dengan Malaysia. Oleh itu, terdapat beberapa kepentingan diperoleh sekiranya setiap anggota masyarakat mengamalkan perpaduan. 

Seperti rajah di atas, kepentingan pertama yang diperoleh sekiranya amalan perpaduan dalam masyarakat majmuk dipupuk iaitu dapat meningkatkan keyakinan pelabur asing. Perpaduan kaum menjadi antara faktor penting untuk Malaysia mencapai status negara maju selain kepesatan pembangunan dan ekonomi, kata Datuk Seri Dr Wan Azizah Wan Ismail. Negara yang harmoni di mana wujudnya masyarakat yang harmoni, bertolak ansur dan saling hormat-menghormati akan membentuk kestabilan politik negara di mana tidak akan ada persengkataan atau berlaku perselisihan fahaman. Secara tidak langsung, orang luar akan tertarik dengan negara kita iaitu Malaysia dan ini akan menyebabkan negara luar lebih yakin untuk melabur negara kita. Justeru, wujudnya peningkatkan ekonomi negara Malaysia.

Selain itu, peningkatan pelaburan dari negara luar dapat mengukuhkan ekonomi negara. Setelah pelabur asing yakin untuk melabur negara kita, peningkatan pelaburan akan menjamin ekonomi negara kita. Kehidupan rakyat Malaysia juga terjaga di mana dapat mengurangkan masalah kewangan dan golongan rakyat berpendapatan rendah dapat meningkatkan taraf hidup mereka. Oleh itu, rakyat akan dapat menikmati pelbagai kemudahan yang berkualiti. Hal ini demikian kerana pembangunan ekonomi yang maju akan membangunkan kualiti masyarakat begitu juga negara. Bukan itu sahaja, sekiranya amalan perpaduan diamalkan oleh semua masyarakat secara tidak langsung akan mengekalkan kedaulatan dan keselamatan negara. Kedaulatan negara terjamin begitu juga keselamatan negara yang ketat membolehkan rakyat dapat hidup dalam suasana harmoni. 


6.0 ELEMEN PERPADUAN

Rajah 2

Rajah di atas menunjukkan elemen perpaduan iaitu menerima kepelbagaian, menghormati kepelbagaian dan mengurus kepelbagaian. Daripada rajah di atas, kita sebagai rakyat Malaysia haruslah menerima kepelbagaian yang terdapat di Malaysia seperti dari segi agama, bangsa dan kaum. Kita seharusnya mengamalkan nilai bertoleransi, bekerjasama dan harus bersikap terbuka. Dengan mengamalkan nilai-nilai ini, perpaduan masyarakat dapat dipupuk. Selain itu, kita seharusnya menghormati kepelbagaian dengan menghargai, prihatin dan berhemah tinggi dengan rakyat yang berbeza kaum. Malaysia yang telah dibentuk dengan atas persetujuan rakyat yang berbilang kaum pada zaman kemerdekaan seharusnya dipupuk sehingga sekarang. Oleh itu, kita perlulah menghormati agama atau adat tradisional bagi kaum lain tidak kira sama ada orang Melayu, Cina, India, Kadazandusun dan sebagainya. Nilai elemen ini perlu dipupuk dari kanak-kanak sehinggalah dewasa mahupun tua perlulah dipupuk kerana dengan pengamalan ini akan mewujudkan negara Malaysia yang harmoni. 

Seterusnya, elemen perpaduan ketiga adalah di mana mengurus kepelbagaian di mana rakyat perlulah amanah, adil dan rasional. Daripada elemen ini, kita sebagai rakyat Malaysia yang hidup dalam berbilang kaum dan bangsa perlulah adil dan berfikiran rasional. Sekiranya wujud nilai rasis dalam kalangan rakyat, pastinya akan berlaku pertelingkahan besar-besaran. Oleh itu, setiap rakyat tidak kira dari kaum atau agama yang berlainan perlulah amanah, adil dan rasional. Perpaduan hanya akan wujud sekiranya masyarakat saling hormat-menghormati dan pastinya negara akan aman.



7.0 IMPAK TIADA PERPADUAN DI MALAYSIA 

Rajah 3

Perpaduan ialah penyatuan masyarakat dalam membentuk satu identiti nasional dan nilai bersama. Perpaduan juga membawa maksud satu keadaan di mana rakyat dari pelbagai etnik, kaum, budaya dan bahasa yang hidup dengan aman sebagai bangsa bersatu dengan memberi komitmen penuh kepada identiti kebangsaan berlandaskan perlembagaan persekutuan dan rukun negara. Oleh itu, semua masyarakat perlu bersatu padu antara satu sama lain untuk menjadikan negara lebih aman dan harmoni supaya negara tidak dipandang rendah oleh negara lain. Oleh itu, kita sebagai rakyat Malaysia perlu mengekalkan perpaduan bagi mewujudkan sebuah negara yang makmur bukan sebaliknya. Sekiranya perpaduan ini tidak wujud, pastinya akan berlaku pertelingkahan atau perselisihan fahaman, berpecah belah antara rakyat dan negara Malaysia akan hancur.

Antara impak yang boleh kita lihat adalah keharmonian negara akan terjejas. Hal ini demikian kerana tiada kesepaduan dalam kalangan masyarakat. Contohnya, rakyat mempunyai matlamat yang berbeza menyebabkan berlakunya pertelingkahan dan ini akan menjejaskan keharmonian negara. Selain itu, sistem pendidikan akan terjejas. Seperti mana yang kita ketahui, matlamat utama Kementerian Pelajaran Malaysia (KPM) ialah membangunkan pendidikan yang berkualiti dan bertaraf dunia di samping memperkembangkan potensi individu dan memenuhi aspirasi negara. KPM menetapkan matlamat iaitu melahirkan bangsa Malaysia yang taat setia, bersepadu, beriman, berakhlah mulia dan lain-lain. Jelas matlamat KPM menitikberatkan kesepaduan dan perpaduan. Sekiranya wujud masalah perpaduan dalam kalangan masyarakat secara tidak langsung akan menjejaskan pembangunan pendidikan dalam negara.

Seterusnya, impak sekiranya tiada perpaduan di Malaysia, pembangunan ekonomi tidak stabil. Pandangan mata dunia, Malaysia adalah sebuah negara yang mempunyai pelbagai kaum, agama dan bangsa dengan erti kata lain, Malaysia terbentuk kerana wujudnya kesepakatan semua rakyat dan wujudnya perpaduan. Sekiranya hubungan etnik tergugat maka kelangsungan hidup rakyat Malaysia sebagai satu negara juga turut terjejas. Sebagai contoh, sektor pekerjaan iaitu akan berlaku pilih kasih untuk pengambilan pekerja dan tidak mengambil pekerja yang berlainan kaum. Hal ini demikian kerana perasaan syak wasangka antara satu sama lain. Perkara ini akan menyebabkan pertelingkahan. Hal ini akan memberikan kesan kepada pelabur-pelabur asing untuk melabur syarikat di Malaysia dan sekiranya berlaku masalah dalam pengurusan syarikat, kepercayaan untuk melabur juga hilang. Hal ini akan menjadikan ekonomi negara semakin merosot.

Akhir sekali, impak sekiranya tiada perpaduan di Malaysia akan menyebabkan rakyat tidak bersatu padu dan menjurus kepada wujudnya masyarakat yang tidak bermoral. Masyarakat yang tidak bermoral bermakna wujudnya sikap tidak bertolak ansur dan tidak beretika dalam diri rakyat Malaysia. Apabila wujudnya masyarakat seperti ini akan menyebabkan pertelingkahan antara kaum pada bila-bila masa. Bukan itu sahaja, sikap ini akan memberi kesan yang amat teruk jika masalah ini tidak dibendung dengan baik. Contohnya, berlakunya pertelingkahan antara berbeza kaum seperti Melayu, Cina dan India dan akan berlakunya pergaduhan sehingga menyebabkan kematian dan sebagainya. Oleh itu, perpaduan sangat penting kerana merupakan asas kemakmuran dalam pembentukan sesebuah negara,



8.0 CABARAN DALAM PEMBENTUKAN PERPADUAN

Usaha mewujudkan dan mengukuhkan perpaduan dalam kalangan masyarakat majmuk di negara ini sentiasa menjadi agenda utama kerajaan. Ini supaya negara akan sentiasa berada dalam keadaan yang aman dan damai. Usaha ini sudah lama dijalankan dari pelbagai aspek bagi memantapkan lagi perpaduan dalam kalangan masyarakat seperti dari aspek ekonomi, politik dan tidak lupa pendidikan yang sangat penting bagi mencapai matlamat perpaduan ini. Namun begitu, pelbagai cabaran tetap yang menjadi kekangan dalam usaha membina masyarakat yang bersatu padu.




Rajah 4

Seperti rajah 4, terdapat pelbagai cabaran dalam membentuk amalan perpaduan dalam kalangan masyarakat. Antaranya ialah penyebaran maklumat palsu dan negatif. Penyebaran maklumat palsu dan negatif ini mampu meninggalkan impak positif kepada minda masyarakat sehingga menimbulkan salah faham. Salah faham yang timbul ini akan menyebabkan terjadinya kemarahan serta pergaduhan antara satu sama lain. Perbuatan menyebarkan maklumat palsu dan negatif ini bukanlah sesuatu yang baharu dalam kalangan masyarakat. Ianya telah bermula sejak dari dulu lagi dalam bentuk bergosip.Kesan dari pernyebaran maklumat palsu dan negatif ini hanya akan menjejaskan perhubungan antara satu sama lain dan tidak akan menjejaskan dan memberi impak kepada kewangan atau ekonomi. Antara media soaial yang sering digunakan ialah Instagram dam juga Twitter.

Media sosial merupakan medium perhubungan dan penyebaran maklumat serta telah menjadi sesuatu kebiasaan dalam kehidupan masyarakat kini terutamanya golongan muda yang baru nak mengenal dunia. Media-media sosial ini telah banyak disalahgunakan oleh segelintir masyarakat yang tidak beretika untuk menyebarkan maklumat yang palsu dan salah sehingga mendatangkan kesan yang negatif kepada individu, keluarga, masyarakat dan negara. Maklumat dan berita palsu sering mengandungi unsur-unsur penipuan, mengapi-apikan sentimen perkauman  dan memfitnah seseorang untuk menjatuhkan maruah, reputasi dan sebagainya. Hal ini amat membimbangkan kerana ianya melibatkan aib seseorang dan mengaibkan seseorang itu jika maklumat yang disampaikan salah dan negatif. Hal ini akan memberikan kesan yang negatif kepada masa depan dan juga reputasi seseorang itu. Selain itu, apabila terdapat sesebuah organisasi terlibat, kerugian wang ringgit akan terjadi dan mengakibatkan penyebaran perkara tidak benar kepada masyarakat.  

 


Rajah 2

Penyebaran maklumat dan berita melalui media sosial dapat disampaikan ke pengetahuan orang ramai dalam sekelip mata tanpa mengira sempadan dan kesahihan sesuatu maklumat itu. Hal ini akan menyebabkan perkara yang tidak diingini terjadi. Maklumat-maklumat palsu dan salah yang disebarkan akan memanipulasikan dan mengelirukan rakyat. Sebagai contoh pada rajah 2 di atas, sepasang suami isteri sedang berbual tentang keizinan rakyat untuk keluar membeli barang dapur semasa tempoh PKP. Si isteri menerima maklumat yang tidak mempunyai kesahihan yang akan menyebabkan rakyat berlaku panik. Hal ini boleh mengugat keselamatan negara. Si suami menyemak kesahihan maklumat yang diterima oleh si isteru di platform yang boleh dipercayai. Di rajah 2 itu, Majlis Keselamatan Negara (MKN)  menasihatkan orang ramai tidak terjebak dengan berita palsu dan salah itu dan meminta rakyat untuk menyemak kesahihan maklumat yang didapat di platform yang telah disediakan. 

Maklumat salah dan palsu yang disebarkan akan menyebabkan masyarakat berasa gelisah, khuatir, tidak puas hati dan marah dan juga akan menyalahkan kumpulan tertentu mengikut andaian mereka. Oleh itu, setiap indidividu harus sedar bahawa penyebaran maklumat palsu mampu meninggalkan kesan negatif  khususnya melibatkan perpaduan masyarakat. Penyebaran maklumat palsu seharusnya tidak dijadikan jenaka media sosial. Oleh itu, masyarakat di negara ini sepatutnya tidak terlalu mempercayai maklumat yang tersebar meluas di media sosial. Dengan itu, penggunaan media sosial tanpa had perlulah dielakkan dari mula. Masyarakat di negara ini tidak harus menggunakan kemudahan teknologi dan internet untuk melayari laman sesawang negatif yang boleh mendatangkan kesan buruk kepada pelbagai aspek. 

Sebagai contoh lain, isu perkauman sentiasa diungkit. Penyebaran maklumat palsu akan menyebabkan salah faham dan menimbulkan pergaduhan di antara kaum. Ini menyebabkan tiadanya semangat perpaduan masyarakat. Apabila tiadanya semangat perpaduan, negara tidak akan berada dalam keadaan aman dan makmur. Masyarakat tidak dapat hidup tanpa ada kebimbangan. Oleh itu, nilai etika patutlah disemai dalam diri setiap individu supaya menjadi warganegara yang menyayangi negara dan sekaligus menjadikan kestabilan dan keharmonian beragama yang akan dicapai. Sekiranya gagal, nilai perpaduan dalam negara diruntuhkan secara tidak langsung. Tuntasnya, tidak dinafikan bahawa menangani penyebaran maklumat salah, berita palsu dan tindakan sengaja mencetuskan kebimbangan ramai bukanlah satu tugas yang mudah.

Rajah 3


Selain daripada penyebaran maklumat palsu dan negatif, seperti rajah 3, penguasaan bahasa kebangsaan yang lemah juga menjadi satu cabaran dalam membentuk amalan perpaduan. Penguasaan bahasa kebangsaan yang lemah amatlah membimbangkan. Ini terjadi kerana gajet dan media sosial yang menyebabkan masyarakat leka dengan dunia gajet. Hal ini menyebabkan masyarakat kurang bersosial dan menjadi pasif dan sekaligus mmebuatkan mereka gagal berkomunikasi dalam Bahasa Melayu dengan baik. Untuk golongan remaja yang baru mengenal dunia, mereka akan menjadi lalai dengan gajet dan tidak berminat untuk membaca.  Ini kerana ibu bapa kurang mengawasi penggunaan gajet dalam hidup mereka. Perkara ini tidak boleh dipandang remeh hanya kerana mahu mengikut peredaran teknologi. Bahasa Melayu merupakan kebanggaan setiap rakyat Malaysia dan seharusnya dijaga, dipulihara dan digunakan sebetulnya. 

Perluasan dan pertingkatan penguasaan Bahasa Melayu dapat meningkatkan perpaduan antara masyarakat. Kegagalan menguasai Bahasa kebangsaan yang baik  oleh setiap lapisan masyarakat akan menyebabkan wujudnya jurang antara mereka. Bahasa melayu ini telah berperanan sebagai ejen penyatuan sejak dulu lagi. Sebagai contoh banyak acara yang telah dijalankan menggunakan Bahasa Inggeris. Jadi, bagaimana penguasaan bahasa kebangsaan dapat diperkuatkan dan diperkenalkan kepada dunia ? Terdapat juga segelintir rakyat Malaysia yang lahir di Malaysia tetapi masih tidak dapat memahami malah betutur Bahasa Melayu asas dengan baik. 

Sebagai contoh, pelajar-pelajar Melayu kurang peka terhadap kepentingan menguasai bahasa kebangsaan. Pelajar-pelajar Melayu beranggapan bahawa mereka tidak perlu mempelajari bahasa Melayu kerana bahasa tersebut merupakan bahasa ibunda mereka dan boleh dikatakan semua orang Melayu telah menggunakan bahasa Melayu sejak kecil, mengikut pertuturan masyarakat sekeliling. Pembelajaran bahasa Melayu tidak dititikberat kerana masyarakat Melayu beranggapan mereka sudah menguasai kemahiran menggunakan Bahasa Melayu memandangkan mereka boleh bertutur dengan baik dalam Bahasa Melayu. Orang Melayu perlu sedar bahawa anggapan sedemikian adalah tidak benar. Bahasa Melayu yang digunakan oleh mereka dalam pertuturan harian tidak sama dengan struktur bahasa Melayu yang berfungsi sebagai bahasa ilmu.

 Jadi, masalah perpaduan dapat diatasi apabila bahasa kebangsaan kembali menjadi ejen penyatu dan semua rakyat bertunjang kepada satu medium komunikasi umum iaitu bahasa Melayu, Perpaduan dalam kalangan masyarakat dapat dipertingkatkan.

Tambahan lagi, kurang penerimaan, penghormatan dan pengurusan kaum lain menyebabkan sukarnya untuk membentuk amalan perpaduan dalam masyarakat. Sebagai contoh, sistem pendidikan yang mempunyai jurusan yang berbeza. Tiga kaum utama iaitu Melayu, India dan Cina, masing-masing akan memilih belajar di sekolah Melayu, Tamil dan Mandarin. Situasi ini menyebabkan interaksi antara pelajar berbilang kaum ini terhad. Ini juga menyebabkan mereka prejudis terhadap kaum lain. Selain itu, menyukarkan usaha menyatupadukan seluruh masyarakat negara ini bagi membentuk satu identiti dan memupuk perasaan kasih dan sayang akan negara. Hal ini membuatkan hilangnya sikap tolenrasi dalam masyarakat yang  berbilang kaum. 

Cabaran yang terakhir ialah kurangnya pemahaman agama dan kebudayaan kaum lain. Setiap agama berbeza dari segi ajaran, penekanan dan amalannya. Walaubagaimanapun, semua agama menyeru penganutnya melakukan kebaikan dan mengamalkan nilai-nilai murni, di samping menghindarkan diri daripada segala bentuk pemikiran, perasaan dan perbuatan yang negatif. Sebagai contoh, setiap agama mengajar umatnya menjaga hubungan yang baik sesama manusia dengan mengamalkan sikap bertegur sapa dan saling bantu-membantu tanpa mengira latar belakang bangsa dan agama. Jika kurangnya pemahaman agama lain, akan timbulnya perasaan kurangnya hormat agama, kepercayaan dan budaya kaum lain. 

Untuk mengekalkan keharmonian dan kemakmuran masyarakat di Malaysia yang berbilang kaum dan agama adalah dengan lebih saling memahami budaya masing-masing. Sikap syak wasangka antara kaum kian meningkat kerana kurang sensitif terhadap agama, kepercayaan dan budaya orang lain. Apabila memahami sesuatu agama dan budaya orang lain, semangat perpaduan dapat dipupuk dan juga dapat mengurangkan salah faham antara kaum. Sebagai contoh, memahami nilai murni antara agama, kepercayaan dan perayaan orang lain. Dengan itu, amalan perpaduan dalam kalangan masyarakat dapat dipupuk.


9.0 STATISTIK



10.0 ISU BERKAITAN PERPADUAN DI MALAYSIA

Rajah 5 

Perpaduan masyarakat berbilang bangsa, agama dan budaya di Malaysia ialah kunci kedamaian, kemakmuran, kestabilan dan kelangsungan pembangunan negara.Tanpa perpaduan, negara tidak akan mencapai kestabilan yang mutlak, kemajuan dan keamanan yang berterusan. Malaysia menonjol di dunia sebagai negara contoh di mana masyarakat etnik yang berbeza dapat hidup dalam kedamaian dan keharmonian serta bekerjasama demi kemajuan dan kesejahteraan negara. Sebagai sebuah negara yang terdiri daripada pelbagai bangsa, budaya, agama dan bahasa, Malaysia memang unik dalam membuktikan bagaimana kepelbagaian kita dapat disatukan dan dimanfaatkan untuk pembangunan negara. 
Video 1

Video di atas merupakan video yang berkaitan dengan isu perpaduan masyarakat di Malaysia. Dalam video tersebut terdapat faktor-faktor yang menyebabkan berlakunya isu perpaduan, kesan-kesan perpaduan dan juga cara-cara menyelesaikan isu perpaduan di Malaysia.

Video 2
Video 2 ini menunjukkan situasi selepas kejadian 13 MEI 1969 iaitu hari di mana berlakunya hari darurat perkauman. Peristiwa 13 Mei, pada tahun 1969 ialah rusuhan kaum yang berlaku dan kemuncak masalah perpaduan di Malaysia. Tragedi ini yang mengakibatkan kehilangan nyawa serta harta benda dan mempunyai kaitan yang rapat dengan "Pilihan Raya Umum 1969" merupakan satu titik hitam dalam sejarah negara Malaysia. Tanggal 13 Mei 1969 ini telah mengakibatkan kehilangan nyawa, kecederaan, hilang rasa percaya dan kemusnahan harta benda. 

13 MEI 1969

Ketika peristiwa 13 Mei 1969 berlaku keadaan amat tidak terkawal dan pertempuran antara kaum berlaku akibat suasana tegang. Untuk meredakan ketegangan keadaan ini kerajaan telah mengisytiharkan darurat pada 13 Mei 1969 diseluruh negara. Tujuan diisytiharkan darurat ialah pertama untuk menenangkan keadaan yang tidak terkawal. 
Peristiwa 13 Mei memberi peringatan tentang kebenaran peribahasa kalah jadi abu, menang jadi arang kerana konflik itu merugikan semua kaum, selain menjejaskan imej negara di persada antarabangsa. Peristiwa ini perlu selalu diperingat kepada rakyat agar kita semua bukan sahaja perlu muhasabah diri pada setiap masa, lebih penting lagi ialah kita hendaklah memastikan ia tidak berulang lagi dengan menentukan hubungan etnik sentiasa baik. Peristiwa berdarah rusuhan kaum paling dahsyat di negara ini pada 13 Mei 1969, perlu menjadi pengajaran betapa pentingnya masyarakat berbilang kaum di negara ini untuk terus bersatu padu dan hidup dalam harmoni.
Antara punca berlakunya peristiwa 13 Mei adalah kerana orang Melayu berasa mereka tertinggal jauh di belakang dalam bidang ekonomi, lalu diperkenalkan Dasar Ekonomi Baru. Berdasarkan angka rasmi peristiwa yang terpahat sebagai sejarah hitam negara itu, dari 13 Mei hingga 31 Julai 1969, mencatatkan 196 orang kehilangan nyawa, walaupun terdapat pihak yang menganggarkan jumlah kematian adalah lebih tinggi.Kejadian selepas berlangsungnya Pilihan Raya Umum ketiga itu menyebabkan kira-kira 6,000 orang kehilangan tempat tinggal dan sekurang-kurangnya 211 kenderaan musnah atau rosak serta 753 bangunan rosak atau terbakar. 

https://www.astroawani.com/video-malaysia/semangat-uniti-medium-mengeratkan-perpaduan-kaum-di-malaysia-1989063
 Medium mengeratkan perpaduan kaum di Malaysia.
 


11.0 INISIATIF MENANGANI ISU PERPADUAN 
Menurut Kementerian Perpaduan Negara akan mengadakan program Minggu Perpaduan pada pertengahan tahun hadapan dengan membawa slogan #inimalaysiakita. Menurut Menteri Perpaduan Negara, Datuk Aaron AGO Dagang, program tersebut adalah bagi memupuk semangat bersatu padu dalam kalangan rakyat di negara kita. Slogan tersebut akan memberi tumpuan kepada rakyat untuk bersatu serta meningkatkan semangat patriotisme rakyat. Jelas bahawa penganjuran program Minggu Perpaduan akan bermula di Sarawak kerana semangat perpaduan serta toleransi antara masyarakat berbilang kaum di Sarawak merupakan contoh terbaik yang boleh diikuti negeri lain. Tambahnya lagi, keharmonian dan kesejateraan rakyat di negara ini adalah tanggungjawab semua pihak. Ujarnya, walaupun Malaysia mempunyai pelbagai perbezaan dari segi bangsa, kaum, agama dan bahasa, rakyat haruslah hidup dalam keadaan aman dan harmoni.



Inisiatif yang boleh dilaksanakan:

1. Menganjurkan majlis ruma terbuka

2. Melaksanakan sekolah wawasan

3. Penerapan nilai-nilai budaya dan warisan dalam aktiviti harian

4. Program Kenegaraan seperti Program Latihan Khidmat Negara (PLKN)

Medium : Perpaduan Kaum Di Malaysia


12.0 KESIMPULAN


Perpaduan patut menjadi amalan rakyat Malaysia yang terdiri daripada pelbagai kaum. Rakyat Malaysia hendaklah bersatu hati dalam mewujudkan keharmonian. Dengan adanya perpaduan, rakyat dapat hidup dalam suasana gembira dan saling bertolak ansur antara satu sama lain. Oleh itu, setiap individu bertanggungjawab untuk memainkan peranan masing-masing dalam mengekalkan keamanan negara.

Perpaduan kaum ini menjadi elemen penting dan harus diberi perhatian kerana pemupukan hubungan etnik antara masyarakat adalah amat penting bagi negara kita yang bermasyarakat majmuk serta menjamin kestabilan ekonomi dan politik negara. Hubungan antara kaum yang harmoni adalah kunci kepada kemajuan dan kestabilan negara. Bagi mencapai kemajuan, negara memerlukan rakyat yang dedikasi dan komited untuk melaksanakan tugas dan tanggungjawab masing-masing.

Keamanan negara dapat dipertingkatkan apabila amalan perpaduan kaum telah meresap ke dalam jiwa setiap rakyat Malaysia. Tanpa perpaduan kaum, keamanan tidak dapat diwujudkan kerana rakyat akan bergaduh sesama sendiri sehingga menghancurkan keamanan sesebuah negara yang telah dibina itu. Pertelingkahan yang berlaku antara rakyat hanya akan menghasilkan suasana hidup yang porak-peranda. Oleh hal yang demikian, benarlah perpaduan kaum itu penting untuk meningkatkan keamanan Negara.

1.   















Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

PAUTAN 4 - ISU DAN CABARAN PENDIDIKAN MORAL DI MALAYSIA KINI

PAUTAN 5 - JENIS PENTAKSIRAN DILAKSANAKAN